Een paraplu, sjaal, rugzak, knuffel,... In hun haast laten reizigers wel eens wat achter op de trein. Soms komen die spullen opnieuw bij de eigenaar terecht, maar vaak worden ze nooit opgehaald. De NMBS schenkt ze dan aan Spullenhulp die ze een nieuw leven geeft.
Elk jaar worden meer dan 30.000 voorwerpen teruggevonden in stations en treinen. Sinds 2011 waren dat er in totaal 181.538. Tassen en rugzakken worden heel vaak vergeten, maar ook met gsm's zijn mensen niet altijd even oplettend. De voorbij vijf jaar vond de NMBS liefst 17.589 toestellen, gemiddeld tien toestellen per dag.
Top-10 van gevonden voorwerpen
reistas/rugzak/sportzak
jas/trui/gilet/sweatshirt
gsm
portefeuille/portemonnee
plastic of papieren zak met inhoud
sleutels
sjaal
agenda/boek/schrift
diverse hoofddeksels
handtas/beautycase/toiletzak/heuptas.
Voorwerpen die na 50 dagen niet zijn afgehaald door de eigenaar, bezorgt de NMBS aan Spullenhulp. In de voorbije vijf jaar ging het om meer dan 115.000 spullen.
De samenwerking tussen de NMBS en Spullenhulp leverde al 15 jobs op in de sociale economie.
De NMBS raadt reizigers die iets verliezen aan om dat zo snel en gedetailleerd mogelijk te melden.
Dat kan door een formulier in te vullen aan het loket of op de website van de NMBS. Met die informatie probeert de NMBS het voorwerp terug te vinden en te bezorgen aan de juiste eigenaar. Als op het voorwerp persoonlijke gegevens vermeld staan, neemt de NMBS ook zelf contact op.